De ontwikkeling van Robins wereld is gebaseerd op de visie vanuit de wetenschap dat alle kinderen kunnen leren en zich kunnen ontwikkelen. Neuropsychologische kennis ondersteunt, dat ook het brein van matig tot ernstig verstandelijk gehandicapte kinderen train- en leerbaar is.
Ruim 5000 kinderen tussen de 6 en 18 jaar met een matige tot ernstige verstandelijke beperking maken gebruik van een kinderdagcentrum of ZML-onderwijs. Onderwijs bij deze kinderen gaat verder dan het overdragen van inhoud. Het vraagt om focus op het leren leren. Als kinderen beter kunnen opletten, onthouden en organiseren, profiteren ze meer van het lesaanbod en instructies.
Dit gaat beter wanneer met persoonlijke begeleiding en hints wordt ondersteund. Door op die manier aandacht te geven aan het leren leren worden kinderen stapsgewijs zelfstandiger en komt het leren op gang. Het ontwikkelen van hun potentiële mogelijkheden komt zo dichterbij.
Bas Hesselink, adjunct directeur van de Herderscheeschool uit Almelo:
“Robins Wereld is uniek in zijn soort en biedt veel kansen voor de doelgroep. Leerlingen en begeleiders vinden het leuk en de game sluit aan bij hun leerweg en beleving.“