Robins Wereld is een online educatieve game en is speciaal ontwikkeld voor kinderen met een matige tot ernstige verstandelijke beperking. De game bestaat uit verschillende spellen en moedigt kinderen aan om te leren leren. En Robins Wereld maakt het leren leuk. En dat is belangrijk. Zeker bij kinderen met een verstandelijke beperking, voor wie leren vaak een uitdaging is.
Inmiddels zijn er binnen Robins Wereld twaalf verschillende speelwerelden ofwel mini-spellen te spelen. Hiermee worden vier verschillende vaardigheden getest die essentieel zijn voor het vergroten van het leerpotentieel. Het gaat om de vaardigheden aandacht, impulscontrole, werkgeheugen en probleemoplossend vermogen.
Tijdens het spelen worden deze vaardigheden door middel van hints getraind. De hints die het kind krijgt, zijn volgens een standaard opbouw gemaakt, gebaseerd op de scaffolding theorie vanuit wetenschappelijk onderzoek over dynamisch testen:
Tijdens het spelen van de game kan de ouder, begeleider of leerkracht zien waar de sterke en te ontwikkelen kanten liggen en welke hints het kind helpen om te leren leren. De leerkracht kan dit bijvoorbeeld gebruiken in het lesaanbod om verdere ontwikkeling te stimuleren.
Robins Wereld is gratis te downloaden op jouw favoriete app en kan gespeeld worden op een iPad. Dit kan thuis, op een orthopedisch kinderdagcentrum of binnen het ZML- onderwijs.
De ontwikkeling van Robins Wereld is gebaseerd op de visie vanuit de wetenschap dat alle kinderen kunnen leren en zich kunnen ontwikkelen. Neuropsychologische kennis ondersteunt, dat ook het brein van matig tot ernstig verstandelijk gehandicapte kinderen train- en leerbaar is.
Ruim 5000 kinderen tussen de 6 en 18 jaar met een matige tot ernstige verstandelijke beperking maken gebruik van een kinderdagcentrum of ZML-onderwijs. Onderwijs bij deze kinderen gaat verder dan het overdragen van inhoud. Het vraagt om focus op het leren leren. Als kinderen beter kunnen opletten, onthouden en organiseren, profiteren ze meer van het lesaanbod en instructies.
Dit gaat beter wanneer met persoonlijke begeleiding en hints wordt ondersteund. Door op die manier aandacht te geven aan het leren leren worden kinderen stapsgewijs zelfstandiger en komt het leren op gang. Het ontwikkelen van hun potentiële mogelijkheden komt zo dichterbij.
Bas Hesselink, adjunct directeur van de Herderscheeschool uit Almelo:
“Robins Wereld is uniek in zijn soort en biedt veel kansen voor de doelgroep. Leerlingen en begeleiders vinden het leuk en de game sluit aan bij hun leerweg en beleving.“
Kinderen met een matige tot ernstige verstandelijke beperking communiceren en leren anders. Gedragswetenschappers Marja Eding en Heleen Wienen van den Berg van ’s Heeren Loo Advisium waren bij de ontwikkeling van Robins Wereld betrokken en geven aan dat alleen het overdragen van kennis en leerstof onvoldoende is voor deze kinderen. Ook is het zo dat het meten van intelligentie en capaciteiten bij deze kinderen anders werkt, omdat zij op een andere manier communiceren.
Marja Eding, gedragswetenschapper:
“Deze kinderen kúnnen wel leren. Met het is belangrijk te ontdekken op welke manier dat gebeurt en welke instructie hen daarbij helpt.”
Duidelijk is dat het ontwikkelen van het vermogen tot opletten, onthouden en organiseren essentieel is om het lerend vermogen te vergroten. Verder blijkt uit onderzoek dat een spelomgeving met beloning en succeservaring daarvoor de beste manier is. Dit alles komt samen in de educatieve game Robins Wereld.
Robins Wereld is ontwikkeld in samenwerking met ’s Heeren Loo ontworpen en ontwikkeld door Mediaheads. De ontwikkeling is mogelijk gemaakt dankzij financiële steun van de AFAS Foundation.