Helpt een educatieve game als Robins Wereld kinderen met een matige tot ernstige verstandelijke beperking om effectiever te leren? Dit lijkt inderdaad zo te zijn! Zo blijkt uit praktijkgericht onderzoek van gedragswetenschapper Jikke Damveld naar de effecten van de online game Robins Wereld. Zij voerde dit onderzoek uit in opdracht van ’s Heeren Loo. De ontwikkeling van de game is financieel mogelijk gemaakt door de AFAS Foundation.
Robins Wereld is speciaal ontwikkeld voor kinderen met een matige tot ernstige verstandelijke beperking. Met verschillende spellen kunnen zij hun aandacht, geheugen en zelfbeheersing trainen. Robins Wereld moedigt kinderen aan om te leren en maakt leren leuk. Het spel traint vier vaardigheden: aandacht, impulscontrole, werkgeheugen en probleemoplossend vermogen. Het helpt bij het bevorderen van leerprocessen door specifieke aanwijzingen te geven op basis van het spelgedrag van het kind. Robins Wereld is geschikt voor gebruik op orthopedische kinderdagcentra en binnen het speciaal onderwijs.
Robins Wereld is ontwikkeld door Marja Eding, GZ-psycholoog en gedragswetenschapper bij ’s Heeren Loo, samen met serious games ontwikkelaar Mediaheads uit Heerenveen. Het prototype werd eind 2019 gelanceerd. Daarna werd in een pilotonderzoek onderzocht hoe de spellen aansluiten bij de doelgroep. De verkregen informatie werd gebruikt om het spel verder aan te scherpen. Marja legt uit: “Kinderen met een matige tot ernstige verstandelijke beperking beheersen vaak nog niet de leervoorwaarden om goed te profiteren van onderwijs. Ze kunnen nog niet goed opletten, onthouden en organiseren. Robins Wereld is ontwikkeld om kinderen hierbij te helpen zodat zij ook optimaal kunnen leren en hun potentieel ontwikkelen.”
“Onze leerlingen hebben extra ondersteuningsbehoeften en baat bij een leeromgeving met extra aandacht voor kleinschaligheid, voorspelbaarheid, veiligheid en prikkelregulatie. Daar sluit Robins wereld echt bij aan.” aldus een docent van de Parkklas in Amersfoort.
In haar masterscriptie onderzocht Jikke met ’s Heeren Loo in hoeverre Robins Wereld daadwerkelijk invloed heeft op het leergedrag. Uit het onderzoek blijkt dat kinderen die het spel vaker hebben gespeeld, meer vooruitgang boekten op een taak die het algemene leervermogen meet. Deze vooruitgang was het grootst bij kinderen met een relatief hogere ontwikkelingsleeftijd.
Intelligentie lijkt een belangrijke rol te spelen, merkt Jikke op. “Voor sommige kinderen was het spelen van Robins Wereld nog wat te moeilijk. Dit kon leiden tot frustratie en een afname van motivatie. Vooral kinderen met een laag ontwikkelingsniveau en bijkomende problematiek konden het moeilijk vinden om met Robins Wereld te spelen en alle testmomenten te volbrengen. Aan de andere kant profiteren kinderen met een hogere ontwikkelingsleeftijd (rond de 6 jaar) het meest van het spel. Deze feedback en andere praktijkervaringen gedurende de ontwikkeling van Robins Wereld zijn meegenomen in de verbetering van de game.”
Momenteel onderzoekt ’s Heeren Loo, samen met Mediaheads, wat nodig is om het spel duurzaam in te zetten. “We willen er alles aan doen om zoveel mogelijk kinderen de mogelijkheid te bieden om kennis te maken met Robins Wereld en zo hun leergedrag te bevorderen,” zegt Jikke. “Maar nu al kunnen scholen in het speciaal onderwijs en persoonlijk begeleiders aan de slag met Robins Wereld! En staan wij vanuit ‘s Heeren Loo en onze partners bij Mediaheads klaar om hen op weg te helpen.”