Chamin is eigenaar van Mediaheads en ontwikkelt de educatieve game Robins Wereld, volgens hem komt een goede game pas echt tot leven als deze wordt getest onder de doelgroep.
Wat is je drijfveer voor de ontwikkeling van Robins Wereld?
“Vanuit Mediaheads werken we al geruime tijd aan de realisatie van educatieve software (serious games) voor zowel onderwijsinstellingen als het bedrijfsleven. In het verleden ben ik een aantal keer op vakantie geweest met TOF-vakanties, een organisatie die jaarlijks vakanties organiseert voor mensen met een beperking. Het plezier wat je deze mensen kunt geven, raakte me. Die ervaring liet me niet los. Er gaat enorm veel geld om in de gaming industrie en er worden prachtige producten ontwikkeld. Ik ben stellig van mening dat ook deze doelgroep recht heeft op spelenderwijs leren met digitale content. Prachtig dat ik met Mediaheads nu zelf kan bijdragen aan de ontwikkeling van Robins Wereld, een toffe en leerzame game voor deze speciale doelgroep. “
Het testen van de game op technisch en gebruiksvlak is nodig en Robins Wereld gaat verder door wetenschappelijk te toetsen of kinderen effectief leergedrag trainen door het spelen van deze game. Wat valt je op?
“Het valt direct op dat de kinderen Robins Wereld leuk vinden. Ze zitten met een brede smile achter de computer of tablet de opgaven uit te werken. Tijdens de diverse observaties die we gedurende het ontwikkeltraject hebben gedaan valt het keer op keer op dat het niveauverschil binnen een groep kinderen enorm uiteen loopt. Het blijft hierdoor continu bijstellen om uiteindelijk de gulden middenweg te vinden, hoe zorgen we ervoor dat iedereen aangehaakt blijft? Maar ja…het allermooiste is dat we ze bereiken en plezier geven tijdens het spelen van de game. “