Jikke Damveld, gedragswetenschapper bij ’s Heeren Loo, deelde recentelijk haar ervaringen en bevindingen uit het onderzoek naar de effecten van Robins Wereld. Dit onderzoek werd uitgevoerd op zes locaties, waaronder kinderdagcentra en scholen in het speciaal onderwijs. Het doel was om te zien hoe kinderen reageren op Robins Wereld en welke invloed het heeft op hun executieve functies.
“We waren verheugd om te zien dat kinderen echt vooruitgang boekten op bepaalde executieve functies,” vertelt Jikke. “Met name bij kinderen met een hogere ontwikkelingsleeftijd zagen we het meeste profijt.”
Een andere observatie was dat de diversiteit binnen de doelgroep groot is. “De ontwikkelingsleeftijden van de kinderen varieerden enorm,” legt Jikke uit. “Daarom hebben we inmiddels enkele spellen versimpeld om ervoor te zorgen dat ze nog beter aansluiten bij de verschillende niveaus.” Deze aanpassingen zijn belangrijk om ervoor te zorgen dat elk kind op zijn of haar eigen niveau kan spelen en leren.
Het artikel gaat verder onder deze video.
Wat Jikke vooral leuk vond, was het directe contact met de kinderen tijdens het testen. “Het was geweldig om te zien hoe de kinderen echt in actie kwamen met Robins Wereld. Je leert zoveel door te zien hoe ze reageren en wat ze ervan vinden.” Deze feedback is van onschatbare waarde gebleken voor de doorontwikkeling van de game.
Hoewel de eerste resultaten veelbelovend zijn, benadrukt Jikke dat het meten van effecten in deze context complex blijft. “Het blijft een uitdaging om het effect precies te meten, maar we zijn blij met de positieve signalen die we tot nu toe zien.”