Home > Hoe maak je een educatieve game voor kinderen met een verstandelijke beperking?

10 nov 2020

Hoe maak je een educatieve game voor kinderen met een verstandelijke beperking?

Aan het woord is Chamin Hardeman, ontwikkelaar van de game Robins Wereld.

Hoe staat het ervoor met de game Robins Wereld?

“De basis van de educatieve game Robins Wereld staat. Iedereen kan de app downloaden en gratis 2 spellen spelen. Download je vier extra spellen dan kun je ook feedback geven. Voor ons hele nuttige informatie omdat we zo de game verder kunnen verbeteren.

We zijn de afgelopen tijd druk bezig geweest met de techniek. Om Robins Wereld zo te maken dat nog meer kinderen met een verstandelijke beperking aan Robins Wereld mee kunnen doen”.

Hoe zorg je ervoor dat je een educatieve game maakt die uitdagend is voor een brede groep kinderen met een verstandelijke beperking?

“Dat is precies de uitdaging waar we voor staan. Voor kinderen is het frustrerend als het spel te makkelijk of juist te moeilijk is. Daar houden we rekening mee bij de bouw van het spel. Bij de ontwikkeling van Robins Wereld doen we dat door:

  • hints in te bouwen
  • adaptiviteit in te bouwen
  • kinderen tijdens en na afloop van het spel te belonen. Daarbij ligt de nadruk op plezier en motivatie en niet op prestatie.

Vertel, hoe realiseer je dat?!

Handig om dan het bovenstaande uitgebreider toe te lichten.

Allereerst door gebruik te maken van hints. Die bouwen we in alle spellen in. Dit zijn aanwijzingen die kinderen helpen om het spel verder te spelen. Naast dat het een aanwijzing is zorgt het ook voor meer interactie.

Ten tweede het inbouwen van adaptiviteit. Hierdoor is het nu mogelijk om het spel op verschillende niveaus te spelen. Je gaat van het ene naar het andere level maar dit hebben we flexibel gemaakt. Als dan blijkt dat level 1 te eenvoudig is voor een kind dan kan het kind een level overslaan en doorgaan naar level 3. Omgekeerd kan als een level te moeilijk is voor het kind een stapje terug worden gedaan of  kan het kind een opdracht nog een keer extra doen. Zo sluit je aan bij de vaardigheden van kinderen met een verstandelijke beperking en help je kinderen hun vaardigheden om te leren leren verder te ontwikkelen.

Want niets is zo frustrerend voor kinderen als wanneer een spelletje te makkelijk of juist te moeilijk is. Daar houden we rekening mee bij de bouw van het spel. We willen kinderen zo goed mogelijk door het spel heen leiden.

Het laatste wat nu ook is toegevoegd aan alle spellen is beloning. In de spellen hebben we voor de kinderen een beloning toegevoegd in de vorm van schatkistjes.

Na elk level krijgt een kind een beloning. Als je het goed hebt gedaan maar ook je het “niet goed” hebt gedaan. Je krijgt de beloning omdat je moeite doet en aan het oefenen bent.  Zo willen we kinderen motiveren om verder te spelen en hen een positieve spelervaring geven.

Wat er in de schatkist zit is een verrassing. Aan het einde van het spel mogen kinderen de schatkist open maken en krijgen zij een prijs”.

Hoe weet je dat je op de goede weg bent met het doorontwikkelen van de game Robins Wereld?

“Dat gaan we natuurlijk testen! De komende tijd gaat een testpanel ons weer helpen om te testen of het spel werkt zoals we willen dat het werkt. In het testpanel nemen docenten en begeleiders deel van kinderen met een verstandelijke beperking. Zij houden ons scherp gedurende het ontwikkelproces. Zo kunnen we gezamenlijk de educatieve game Robins Wereld geschikt maken voor kinderen met een lichte tot ernstige verstandelijke beperking die hen helpt vaardigheden te ontwikkelen en hen plezier geeft”.