4 redenen waarom je games in de les kunt gebruiken

1. Langere aandacht
Een game maakt dat een kind zijn aandacht langer vasthoudt, zich beter kan concentreren en minder impulsief reageert.
2. Zintuigen
Een game activeert meerdere zintuigen, zo prikkelt het kleurgebruik het gezichtsvermogen, geluid het gehoor en bewegingselementen in de game de positiezin.
3. Beloning
Een game geeft frequente en onmiddellijke feedback op de kwaliteit en precisie van de reactie. Wat ervoor zorgt dat de game voor kinderen zich meteen gehoord voelen. Kinderen met een verstandelijke beperking stimuleer je het meest door beloning en hen successen te laten ervaren. Ook voor leerkrachten levert het spelen van een game snel feedback op. Je ziet op welke manier een kind de taak uitvoert. Zo is vrijwel direct zichtbaar hoe het zoekgedrag is, denk aan het aanraken van een scherm, het aantal klikken op een item, de tijd die het kind neemt voordat hij het scherm aanraakt en meer.
4. Plezier
Leren met behulp van een game geeft plezier. Plezier en spelen vormen de basis voor alle leren. Motivatie is een belangrijk onderdeel van presteren en leren. Als een kind gemotiveerd is, dan werkt hij langer, houdt hij de taak langer vol, leert effectiever, onderzoekt meer, heeft voorkeur voor nieuwe en ingewikkelde informatie en houdt beter zicht op en controle over de leeractiviteiten.
Kortom, een educatieve game is een interessant instrument dat elk kind stimuleert om zich binnen zijn mogelijkheden te ontwikkelen.